وبلاگ

انواع روغن موتور

انواع روغن موتور

روغن موتورهای تولید شده بر اساس نوع فرآیند تولید به 3 نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. روغن موتور مینرال (Mineral)
    Mineral engine oil
  2. روغن موتور نیمه سنتتیک (Semi Synthetic)
    Semi synthetic engine oil
  3. روغن موتور سنتتیک یا تمام سنتتیک (Full Synthetic)
    Fully synthetic engine oil

 

روغن موتور مینرال Mineral engine oil :

شاید به نوعی می توان گفت این نوع روغن موتور، اولین روغن موتور تولید شده است که در فرآیند تولید آن هیچ گونه عملیات بهینه سازی صورت نگرفته و هیچ گونه مکملی به آن اضافه نشده است.

در واقع این روغن موتور بر پایه نفت خام تولید شده و بدون اصلاح سازی ساختار شیمیایی وارد بازار می شود.

 این روغن موتور مخصوص خودروهای قدیمی و کلاسیک است. با توجه به اینکه این روغن موتور نسبتاٌ ارزان قیمت است ولی به دلیل ساده بودن آن، بازه زمانی بین دو تعویض روغن موتور کوتاه تر است.

روغن موتور نیمه سنتتیک Semi synthetic engine oil :

این روغن موتور ترکیبی از روغن موتور های سنتتیک و روغن موتور ساده ( مینرال) است. روغن موتورهای سنتتیک در آزمایشگاه تولید شده و ساختار شیمیایی آن اصلاح شده است که مقاومت، دوام و کارایی آن بالاتر رود.

 استفاده از این روغن موتور در خودروهای امروزی و البته نه چندان گران قیمت کاربرد دارد. این نوع روغن موتور برای خودروهایی مانند پژو 206، پژو 405 ، پژو پارس ، سمند، تیبا، ام وی ام و …. مناسب است.

روغن موتور سنتتیک یا تمام سنتتیک Fully synthetic engine oil :

این روغن موتور بر اساس آخرین تکنولوژی در ساخت روغن موتور تولید شده است که تمام ناخالصی های روغن موتور به طور کامل حذف شده و ساختار شیمیایی آن به گونه ای تقویت شده است که مقاومت بالا و روانکاری بهتری نسبت به بقیه روغن موتورها دارد.

روغن موتورهای تمام سنتتیک مخصوص خودروهایی با موتورهایی با تکنولوژی بالا است، برای مثال بنز، بی ام و، تویوتا ، هوندا ، هیوندای و کیا و.. می بایست از این نوع روغن موتور استفاده کنند. قیمت این روغن موتور به مراتب بالاتر از روغن موتورهای مینرال و نیمه سنتیک است.

هر چند که روغن موتور تمام سنتتیک از نظر نوع عملکرد دارای کارایی بهتری است ولی انتخاب این روغن موتور برای بعضی از خودروها مناسب نیست و یا ضرورتی به خرید این نوع روغن موتور نیست زیرا فقط هزینه های اضافی بر روی دستان شما باقی خواهد گذاشت.

 

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد ، شاید از این به بعد در هنگام انتخاب روغن موتور برای خودرو خود کمی حساس تر شوید و با دقت بیشتری روغن موتور مناسب برای خودرو خود را انتخاب کنید.

خرید روغن موتور مناسب و سازگار با موتور خودرو شما نه تنها باعث افزایش عملکرد موتور شده بلکه طول عمر آن افزایش میابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *