وبلاگ

راهنمای خرید روغن موتور

انتخاب روغن مناسب خودرو

شاید از مکانیک برای خرید روغن موتور مناسب کمک بگیرید که بنظر منطقی است ولی آیا مکانیک از نوع عملکرد خودرو شما اطلاعی دارد و یا اینکه این خودرو در کدام منطقه آب و هوایی قرار است مورد استفاده قرار گیرید!!! بنابراین بهتر است قبل از بروز هر گونه مشکلی برای موتور خودرو خود با صرف کمی وقت، در انتخاب روغن موتور هوشیار عمل کرده و مناسب ترین روغن موتور را برای خودرو خود انتخاب و خریداری کنید.

در این مقاله سعی شده است که با ذکر فاکتورهای اساسی در انتخاب نوع روغن موتور، این امکان را به شما بدهد که شما با دید باز و اطلاعات کافی روغن موتور مناسب را برای خودرو خود انتخاب و خریداری کنید.

فاکتور های تعیین کننده در انتخاب روغن موتور

فاکتور API:

شاخص American Petroleum Institute یا به اختصار API که توسط انجمن نفت امریکا مطرح گردیده است بیان گر کیفیت روغن موتور است. این شاخص که با 2 حرف انگلیسی بر روی بطری روغن موتور مشخص است نشان دهنده کیفیت روغن موتور است. حرف اول بیان گر نوع سوخت (دیزل یا بنزین) و حرف دوم بیان گر نوع کیفیت روغن موتور است که از اولین حرف الفبا انگلیسی شروع می شود.

شاخص های قدیمی به صورت …SA /SB/SC/SD/SE/SF/ است که این روغن موتورها از کیفیت پایینی برخوردارند و می توان گفت استفاده از این روغن موتورها در خودروهای امروزی کاملا منسوخ است.

برای انتخاب شاخص کیفیت روغن موتور بر اساس آنچه در دفترچه خودروی شما ذکر شده است بهتر است از همان سطح یا سطوح بالاتر استفاده نمایید و از روغن موتورهای با سطوح کیفیت پایین تر به هیچ عنوان استفاده نکنید. بدیهی است روغن موتورهای تولید شده در سطوح کیفی بالاتر دارای قابلیت های فنی بیشتری می باشند و این موضوع ارتباطی با سال ساخت خودروی شما ندارد. روغن های با شاخص کیفیت SM و SN بهترین انتخاب برای خودرو شما می باشد.

همچنین شما می توانید از روغن موتور با کیفیت SN به جای SM استفاده کنید زیرا کیفیت این روغن بالاتر از کیفیت روغن موتور SM است و نه تنها آسیبی متوجه موتور خودرو شما نمی شود بلکه از نظر کیفیت مناسب تر هم می باشد.

فاکتورSAE ( غلظت روغن موتور):

یکی دیگر از فاکتورهایی که در تعیین انتخاب روغن موتور نقش اساسی دارد، نوع روغن موتور از نظر گرانروی آن است. یعنی غلظت روغن موتور باید به چه میزان باشد تا با توجه به نوع کارکرد موتور و شرایط آب و هوایی، روغن موتور بهترین عملکرد را داشته باشد.

 انجمن مهندسین خودرو (Society of Automotive Engineers) یا به اختصار SAE برای تعیین گرانروی روغن موتور استاندارد خاصی را طرح کرده اند که نحوه تشخیص روغن موتور را به مراتب ساده تر می کند و شما به راحتی می توانید روغن موتور مناسب خودرو خود را خریداری کنید.

 البته باید به این نکته توجه کرد که با پیشرفت تکنولوژی روغن موتورهای چند حالته (Multi Grade) وارد بازار شده اند که در دماهای مختلف عملکرد مطلوبی از خود نشان میدهند.

عدد اول قبل از حرف W نشان دهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین ( فصل زمستان) است و هرمقدار این عدد کوچک باشد روغن موتور رقیق تر است. این عدد نقش مهمی در استارت اول در روزهای سرد زمستان بازی می کند زیرا برای روغن کاری موتور در این حالت روغن موتور باید به مراتب رقیق باشد تا روانکاری به خوبی انجام شود، به علت سرمای هوا در فصل زمستان ممکن است روغن موتور به مراتب غلیظ تر شود و در نتیجه حرکت آن بین قطعات مکانیکی موتور کند شود که این امر باعث آسیب به موتور و خوردگی قطعات به دلیل روانکاری نادرست داخل موتور مشود. بنابراین هرچه این عدد کوچکتر باشد، روغن موتور رقیق تر است و به شما این اطمینان را می دهد که در همان استارت اول کل اجزای داخلی موتور روغن کاری شده و موتور به راحتی روشن شود .

هرچه این عدد بزرگتر باشد غلظت روغن موتور بالاتر است. برای مثال اگر شما در شهری مثل اهواز زندگی می کنید که دمای هوای آن ممکن است تا 40+ درجه سانتی گراد افزایش پیدا کند، پس بهتر است روغن موتوری انتخاب کنید که با توجه به گرمای هوا و گرمای داخلی موتور خاصیت روانکاری خود را از دست ندهد. یعنی غلظت آن به مقداری کافی باشد چون ممکن است روغن موتور در این شرایط کاملا رقیق شود و در نتیجه کارایی خود را از دست دهد. برای مثال روغن موتور 10W40 در بازه دمایی 30- تا 40+ درجه سانتی گراد کاربرد دارد.

دمای شهر تهران و اطراف آن در تابستان در محدوده دمایی 10- درجه سانتی گراد تا 40+ درجه سانتی گراد است، بنابراین با توجه به این رنج دمایی روغن موتوری مناسب است که گرانروی آن در دمای بالا زیاد باشد در نتیجه استفاده از روغن موتورهایی با شاخص گرانروی 15W40 و یا روغن 10W40 در این بازه دمایی پیشنهاد می شود.

برای مناطق سرد سیر کشور بهتر است از روغن هایی استفاده شود که در دماهای پایین، رقیق تر هستند یا به عبارت دیگر گرانروی پایین تری دارند تا در هنگام اولین استارت در روز سرد به موتور خودرو آسیبی وارد نشد و موتور به راحتی روشن شود. اگر گرانروی بالا باشد ممکن است در این شرایط روغن موتور به خوبی عمل روانکاری را در استارت اول انجام ندهد و همین امر موجب آسیب  رساندن به موتور شما شود. اردبیل، شهرکرد، تبریز، همدان، سنندج… از جمله شهرهایی هستند که بهتر است از روغن موتورهایی با گرانروی پایین استفاده کنند. برای مثال روغن های 0W20, 0W30,0W40, 5W30,5W40... برای این شهرها مناسب است.

برای شهرهایی که در مناطق گرمسیر کشور واقع شده اند، روغن موتورهایی مناسب است که گرانروی بالایی دارند. برای مثال شهرهایی چون بندرعباس، سیستان بلوچستان، اهواز، اصفهان، کرمان و…. بهتر است از روغن موتورهایی استفاده شود که در دمای بالا گرانروی و یا غلظت بالایی دارند. برای مثال روغن موتورهای 10W50,10W40,20W50,15W40… انتخاب معقولانه ای برای این شهر ها است.

 پس بهتر است قبل از خرید روغن موتور به این شاخص مهم دقت کنید.

فاکتور خلوص روغن موتور بر اساس فرایند تولید:

یکی دیگر از فاکتور هایی که در انتخاب نوع روغن موتور مهم است، فاکتور خلوص تولید روغن موتور است. فرآیند تولید هر روغن موتور با روغن موتور دیگر کاملا متفاوت است.

روغن موتورهای تولید شده بر اساس نوع  فرآیند تولید به ۳ نوع زیر تقسیم بندی می شوند.

  • روغن موتور مینرال (Mineral)

  • روغن موتور نیمه سنتتیک (Semi Synthetic)

  • روغن موتور سنتتیک یا تمام سنتتیک ( Full Synthetic )

 

نتیجه گیری:

روغن موتورهای مدل API SL و API SM جهت استفاده در خودروهای امروزی و البته نه چندان گران قیمت کاربرد دارد. این نوع روغن موتور برای خودروهایی مانند پژو 206، پژو 207، پژو 405 ، پژو پارس ، سمند، تیبا، ام وی ام و …. مناسب است.

البته که روغن موتورهای مدل API SL را میتوان در خودروهای قدیمی و کلاسیک استفاده نمود. با توجه به اینکه این روغن موتور نسبتاٌ ارزان قیمت است و به دلیل ساده بودن آن، بازه زمانی بین دو تعویض روغن موتور کوتاه تر است.

روغن موتورهای تمام سنتتیک مدل API SN مخصوص خودروهایی با موتورهایی با تکنولوژی بالا است، برای مثال بنز، بی ام و، تویوتا ، هوندا ، هیوندای و کیا و.. می بایست از این نوع روغن موتور استفاده کنند. قیمت این روغن موتور به مراتب بالاتر از روغن موتورهای مینرال و نیمه سنتتیک است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *